مرصاد

پایگاه نظامی مرصاد

مرصاد

پایگاه نظامی مرصاد

  • ۰
  • ۰
اولین پرنده بدون سرنشین نسل پنجم جهان Avenger ترجمه و نوشته:حمید رضا هدایت پناه-تایپ و تصحیح:محمد جواد اعرافی صنعت هواپیماهای بدون سرنشین در حدود یک دهه است با سرعتی چشمگیر در حال سپری کردن مراحل پیشرفت و توسعه است و با معرفی پرنده های موفقی همچونPredatorتوانسته است تا اعتماد بسیاری از سران ارتش های جهان را بدست آورد.هواپیما های بدون سرنشین ارزان تر از انواع سنتی هستند و می توانند بدون در خطر انداختن جان خلبان به عمق پدافند دشمن نفوذ کرده و اهداف با ریسک بالا را مورد تهاجم قرار دهند.اگر چه این دور نما بسیار جذاب به نظر می رسد ولی امروزه اکثر UAVهای به کار رفته در مناطق رزمی وظایفی همچون دیده بانی و شناسایی را بر عهده دارند و به دلیل خروج خلبان از کابین می توانند این عملیات را در ارتفاع و مدت زمان بیشتری به اجرا در آورند و صد البته موفقیت های بزرگی را هم در این راه به دست آورده اند،درخشش هواگرد های بدون سرنشین در عراق و افغانستان به قدری زیاد بود که پیش از آغاز این نبردها هیچ کس حتی فکرش را هم نمی کرد البته مناطق درگیر دیگر کره زمین نیز محل جولان دیده بان های بدون سرنشین ارتش های مختلف جهان بودند و رضایت نسبی کاربران نشان از آینده درخشان این وسایل دارد.یکی از پیشرفته ترین هواگرد های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش ایالات متحده که موفق به سپری کردن آزمایشات هوایی اولیه خود گشته است هواپیمای بدون سرنشین پنهان کار شرکت General Atomicsاست،Avengerکه در لغت به معنای خونخواه و انتقام گیر است اولین هواپیمای بدون سرنشین نسل پنجم جهان است و با برخورداری از توانایی های رزمی و حرکتی بالا آینده درخشانی را برای خود رقم زده است،Avengerبه معنای واقعی کلمه یک حرکت رو به جلو در صنعت UAVهابه حساب می آید و دقت طراحی و دانش فنی بالا را می توان به روشنی در تمام عبخش های آن مشاهده کرد.Avengerاز لحاظ طراحی بدنه تمام پارامتر های یک هواپیمای پنهان کار را رعایت می کند،دوری از زوایای تند و بهره گیری مناسب از منحنی های نرم علاوه بر هیبتی هولناک امواج راداری را از شناسایی پرنده باز می دارد و باعث می گردد تقریبا هیچ راداری در جهان امکان رهگیری پرنده جدید را نداشته باشد،تمام سطح این بدنه 12/49متری به وسیله مواد جاذب امواج رادار(RAM)پوشیده شده و به دلیل رنگ آمیزی با دو طیف خاص از رنگ خاکستری و بهره برداری از الگو هایی که خطوط اصلی طرح را به هم می ریزندشکل بیرونی هواپیما باعث اختلال در سیستم بینایی انسان گشته و توانایی تشخیص آن در هوا و ارتفاع های بالا را نیز به صورت دیداری نیز سد می کند.پرنده جدیدGeneral Atomicsبر خلاف پهپاد های پیشین از همان ابتدا برای اجرای ماموریت های تهاجمی و شناسایی طراحی شده و برای پوشش هر دو ماموریت از توان کافی بر خوردار خواهد بود،دهانه بال فراخ آن20/12متر عرض دارد و بال دارای زاویه پسگرایی 17درجه است که آن را برای پرواز های زیر صوتی مناسب می گرداند و از همین رهگذر به پرنده اجازه می دهد تا ساعت های متوالی در هوا باقی بماند و با سرعت واماندگی پایین حاصل از چیدمان با کمترین حرکت ممکن منطقه نبرد را تحت نظر بگیرد البته این توانایی در گونه های قبلیUAVها نیز وجود داشت ولی آنچه در Avengerجدید است و آن را هرچه بیشتر به نسل پنجمی بودن نزدیک می کند محفظه مهمات درونی آن است که به هواگرد اجازه می دهد تا در حدود 1360کیلو گرم بارمزد را به صورت درونی حمل کند بدون آنکه هیچ خدشه ای به ویژگی های پنهانکارانه ی آن وارد گردد.مهمات قابل حمل توسط Avengerطیف وسیعی از جنگ افزار های هوا به زمین مانند موشک های ضد زرهHellfireتا بمب های هدایت ماهواره ای 500پوندیJdam و SDBها را در بر می گیرد.البته استفاده از این مهمات گسترده بدون شک نیاز به یک سامانه مدیریت نبرد،هدف یابی و راداری پر قدرت دارد،سامانه مدیریت صحنه نبرد همانگونه که انتظار می رفت در دل واحد هدایت و کنترل زمینی قرار گرفته،واحد های GCSsکه پیش از این در موردPredatorتوانایی های خود را نشان داده اند این بار نیز برای Avengerبه کار گرفته شده اند و برای هدف یابی مناسب شرکت سازنده ترجیح داده تا با کمک گرفتن از شرکتLockheed Martinاز سامانهALERTکه به طور اختصاصی برای استفاده در هواپیمای F-35 Lighting llتوسعه داده شده بهره بگیرد،سامانه راداریAvengerمانند مرکز کنترل زمینی توسط خودGeneral Atomicsساخته شده،تاکنون اطلاعات زیادی درباره رادار lynx SARاز طرف سازنده ارائه نشده ولی بدون شک توانایی هدف یابی در مناطق آلوده به نبرد الکترونیک و نیز امکان کشف حداقلی امواج ساطعه جزو ویژگی های رادار این پرنده بدون سرنشین نسل پنجمی خواهد بود.بدنهAvengerبه گونه ای طراحی گشته که کمترین بازتاب راداری از خود به جای بگذارد و بسته الکترونیکی آن از مکان یابی الکترونیکی و رادیویی آن جلوگیری می کنند ولی آیا سازنده توانسته راهی برای تشعشعات حرارتی پیدا کند؟نیروی پیشران این پرنده توسط یک دستگاه موتور توربوفنPW535Aبا توان خروجی lb3400تامین می گردد که می تواند حد اکثر سرعت آن را به 740برساند،این موتور که از مصرف سوخت کاملا بهینه برخوردار است علاوه بر کارآیی بالا به نگه داری کمی نیز نیازمند است و به دلیل زمان بالا بین سرویس های اساسی امکان باقی ماندن مستمر و طولانی مدت Avengerرا بر فراز منطقه رزم به وجود می آورد،ولی همانگونه که اشاره شد این موتور از نوع پیشرانه های جت بوده و تشعشعات حرارتی زیادی را به وجود می آوردکه می تواند موجب برملا گشتن موقعیت پهپاد گردد،اما مردانGeneral Atomicsبا تکیه بر توانایی های بالای خود توانسته اند تا این مشکل را نیز پشت سر بگذارند و پرنده ی خود را از هر لحاظ تبدیل به نسل پنجمی واقعی کنند،موتور در یک پوشش پلیمری و در بالای بدنه نصب شده و از این طریق ردگیری تشعشعات مادون قرمز را برای ناظر زمینی بسیار سخت می کند اما این تمام ماجرا نیست و گاز های خروجی نیز مسیر خود را در یک اگزوزsشکل طی می کنند تا حد امکان خنک گردند و حتی بعد از این تبادل گرمایی به شکل مستقیم تخلیه نمی گردند و با طی آخرین قسمت حرکت خود روی صفحه خروجی به قدری خنک می گردند که کمتر سنسوری در جهان از امکان رهگیری آن ها در ارتفاع60000فوتی که سقف پروازی پرنده است برخوردار است. هم اکنونبیش از دو سال از اولین پرواز Avengerدر 4 آوریل سال 2009می گذرد و این پرنده پر قدرت که میتواند در حدود 20ساعت در آسمان باقی ماند توانسته است تا بسیاری از رکورد های جهان UAVها را به نام خود ثبت کندولی آن چه در تضاد با این برتری ها است عدم اقدام نیروی هوایی ایالات متحده و نیروی هوایی سلطنتی برای امضای قرارداد باGeneral Atomicsاست،اگر چه این پرنده همچنان در حال توسعه توانایی های خود است و در سال2010اعلام شد که به توانایی نشست و برخاست بر روی عرشه ی ناو های هواپیما بر دست یافته که باتوجه به برخورداری آن از باله های عمودvشکل چندان غیر ممکن به نظر نمی رسد ولی نیروی دریایی هم پیشنهاد رسمی برای خرید آن نداده و به نظر می رسد این نیرو نیز همچنان دست نگاه داشته تا بویینگ،هواپیمای پر سر و صدای خود موسوم به Phantom Rayرا به مرز آمادگی نهایی برساند تا با مقایسه ی این دو طرح خرید نهایی خود را انجام دهد.به عبارت بهتر AvengerیکUAVپیشرو و موفق است ولی Phantom Rayیک انقلاب در صنعت هواگرد های بی سرنشین خواهد بود و همه دست نگاه داشته اند تاببینند طراحی منطقیGeneral Atomicsبرتر است یا آن که بویینگ می تواند هزینه میلیارد دلاری رویا پردازی های خود را تامین کند و طرح انقلابی خود را به سر منزل مقصود برساند. استفاده از این مطلب فقط با ذکر منبع آزاد است.                 آلبوم عکس آونجر
  • ۹۰/۰۶/۰۲
  • محمد جواد ا.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی