مرصاد

پایگاه نظامی مرصاد

مرصاد

پایگاه نظامی مرصاد

  • ۰
  • ۰
ورود هندوستان به صنعت هوانوردی با جنگندهTejas ترجمه:مهندس سید هادی امامی کشور هندوستان کار ساخت جنگنده تهاجمی سبک خود موسوم به LCAیاLight Combat Aircraftرا از سال 1983آغاز کرد که با اولین پرواز رسمی در 4جولای 2001،برنامه ورود به خدمت آن برای سال2010در نظر گرفته شد.صنایع هواپیما سازی هندوستان(HAL)و آژانس توسعه هوانوردی این کشور(ADA)به عنوان مشارکت کننندگان اصلی،طراحی وساخت این هواپیما را بر عهده گرفتند.در سال2003برای این جنگنده نامTejasبه معنای تشعشع و پرتو بر گزیده و اعلام گردیداین پرنده به عنوان یک جنکنده تهاجمی و چند منظوره سبک و ارزان قیمت،جایگزین ناوگان قدیمی MIG 21خواهد شد. انتخاب بال دلتا(مثلثی شکل)،سیستم پرواز با سیم،اویونیک توسعه یافته،استفاده گسترده از مواد سبک کامپوزیتی،نمایشگر های دیجیتالی چند منظوره در کابین،رادار چند حالته،سامانه تصویر سازی زیر سرخ نگاه به جلو(FLIR)،سیستم های ناو بری اینرسیایی و سی ستم های ارتباطی مقاوم در برابر پارازیت از قسمت های اصلی و ویژگی های این جنگنده محسوب می شوند. تاخیر های زیاد در برنامه ساخت تجاس،باعث شد تکمیل آن یک دهه دیگر به عقب بیافتد.اولین بار در سال1990مشکلات ناشی از نبود تکنولوژی ساخت برخی قسمت های حساس هواپیما،باعث شد هندی ها برای به دست آوردن و تثبیت تکنولوژی های اولیه ساخت،شروع به ساخت دو جنگنده ساده تر و در واقع تثبیت توانایی این کشورکردند.(رویه ای که نیروی هوایی کشورمان نیز با تولید جنگنده های آذرخش و صاعقه به جهت تثبیت تکنولوژی ساخت یک جنگنه بومی پیشرفته در کلاس F-18انجام داده است.)نخستین نمونه این هواپیما در سال 1995رونمایی شد ولی اندکی نگذشت که به دلیل مشکلات ناشی از سیستم های کنترل پرواز و استفاده نا مطلوب از مواد کامپوزیتی در بدنه،زمین گیر شد.مشکل بعدی در سال 1998رخ داد یعنی زمانی که آزمایش های هسته ای هند،ایالات متحده را وادار کرد تا مجازاتی را علیه هندوستان وضع کند و این چنین شد که موتور های جنرال الکتریک توربوفن F-404انتخابی برای تجاس به هند صادر نشدند و شرکت لاکهید مارتین نیز در همکاری در سیستم کنترل پرواز این هواپیما منع گردید.این تنبیه ها سبب شد هندی ها برای دستیابی به فناوری های مورد نیاز و بومی سازی آن ها سرمایه گذاری های زیادی کنند که در نهایت تلاش مهندسان این کشور به ساخت موتور داخلی kaveriانجامید. اولین نمونه از سری جنگنده های اثبات گر فناوری هند یاTD-1در سال 2001به پرواز در آمد و مدل بعدی آن TD-2و نمونه های دیگر نظیر PV-1/2/3نیز پس از آن آزمایش گردیدند.قرار است مراحل آزمایش تسلیحات جنگنده های تجاس نیز چندین بار انجام پذیرد اما به نظر نمی رسد این جنگنده ی هندی بتواند تا سال2012رسما عملیاتی شود.انواع مدل های تجاس عبارتند از: LCA-TD-1: اولین پیش نمونه تولیدی با موتور جنرال الکتریکF404-F2J3 LCA-TD-2: دومین پیش نمونه اثبات گر فناوری LCA-PV-1&PV-2: اولین مدل های تک سر نشین LCA-PV-3: نمونه شبیه به مدل اصلی با قابلیت سوخت گیری هوا به هوا LCA-PV-4: نوع دریا پایه تک سر نشین LCA-PV-5:پیش نمونه دو سرنشین و آموزشی Tejas:مدل اصلی ساخته شده برای نیروی هوایی هند NavyModel:مدل دریایی با بهینه سازی هایی مثل تقویت ارابه فرود و طراحی مجدد بدنه برای انطباق با ناو هواپیما بر MCA:طرح ابتدایی ساخت جنگنده میان وزن با قابلیت های پنهان کاری و دارای موتور مجهز به تغییر دهنده های بردار رانش مشخصات اصلی تعداد خدمه                                                                    یک نفر                                  قیمت پایه           21میلیون دلار                                                                                                 طول    13/20                                                                                                            دهانه بال        8/20                                                                                                             ارتفاع   4/40                                            مساحت بال                                                    38/4متر مربع                                        وزن خالی           5500کیلو گرم                                                                                                 وزن عادی           8500کیلو گرم                                                                                                 بیشترین وزن هنگام بر خاست 12500کیلو گرم                                                                                               وزن سوخت 3000لیتر(داخلی)4000لیتر(خارجی)                                                               بیشترین وزن تسلیحات هنگام بارگذاری 4000کیلوگرم                                                                                                  تعداد پیشرانه   یک دستگاه F404-F2J3ساخت جنرال الکتریک با کشش80/50کیلو نیوتن یک دستگاهF404-IN20ساخت جنرال الکتریک(نمونه اولیه)با کشش83/18کیلو نیوتن                                                                    یک دستگاهGTRE GTX-35VSساخت کواری هند(مدل اصلی)با کشش89/86کیلو نیوتن                                                        بالاترین سرعت 1/8ماخ در ارتفاع11کیلو متری                                                                                             سقف پرواز      15250متر                                                                                                                   برد      850کیلومتر                                                                                                                میزان اوج گیری نامعلوم                                                                                                          آستانه محدودیت شتاب جی    -3/5تا+9                                                                                                                   تسلیحات                                                                                                                            یک قبضه مسلسل23 میلیمتریGSH23دارای220تیر فشنگ دارای 8مقر خارجی برای نصب انواع جنگ افزار شامل: موشک های هوا به هوایBVRAAM R-77/AA،R-73/AA Archer،Adder موسک های هوا به زمین بیش از 2 موشک کروز یا موشک ضد کشتی انواع بمب های هدایت لیزری،سقوط آزاد،سنگر شکن
  • ۹۰/۰۵/۲۹
  • محمد جواد ا.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی